Rehabilitering
Har du varit sjuk en längre tid kan det bli aktuellt med rehabilitering för att du ska kunna återgå till arbetet. På arbetsplatsen ansvarar arbetsgivaren för att stötta en sjukskriven anställd att återgå i arbete, det kallas för arbetslivsinriktad rehabilitering.
Arbetsgivarens och dina skyldigheter
En välfungerande rehabilitering är en viktig del av den goda arbetsmiljön, och det är din arbetsgivare som har huvudansvaret för rehabiliteringsprocessen. Du själv har också skyldigheter, framför allt att aktivt medverka i din egen rehabilitering.
Arbetsgivaren är skyldig att upprätta en plan för återgång i arbete. Om man som arbetsgivare tror att en medarbetare kommer att vara sjukskriven i minst 60 dagar ska en plan för hur medarbetaren ska komma tillbaka till arbetet tas fram. Det ska göras senast dag 30 i sjukperioden, och du som sjukskriven ska i största möjliga mån vara med och ta fram planen.
Planen utgör ett stöd för såväl medarbetare som arbetsgivare i rehabiliteringsarbetet. Utformningen av planen ska stödja anpassnings- och rehabiliteringsarbetet på arbetsplatsen samt vara lätt att följa upp.
Du som medarbetare ska lämna de upplysningar som behövs för att klarlägga behovet av rehabilitering och efter bästa förmåga ta egna initiativ till rehabilitering samt medverka i processen.
Arbetsanpassning
Ofta behövs en arbetsanpassning för att den som är sjukskriven ska kunna komma tillbaka till arbetet på ett bra sätt.
Arbetsmiljöverket (AFS 2020:5) om arbetsanpassning
”Individuell åtgärd i den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön som syftar till att en arbetstagare, med nedsatt förmåga att utföra sitt vanliga arbete, kan fortsätta arbeta, eller återgå i arbetet. Den används som en förebyggande åtgärd för att undvika ohälsa och sjukfrånvaro, samt vid återgång i arbete efter sjukfrånvaro. Arbetsanpassning kan vara tidsbegränsad eller varaktig.”
Arbetsanpassningar kan alltså ske inom flera områden och handla om allt från att utesluta tunga lyft eller byta till en mer ergonomisk skrivbordsstol till att göra ett mindre stressat schema eller färre kundmöten.
Rehabilitering – en process med flera inblandade
När behovet av rehabilitering uppstått är oftast flera aktörer inblandade. Förutom den sjukskrivande läkaren och Försäkringskassan, är ofta även företagshälsovården med till stöd för att genomföra en rehabprocess. Företagshälsovården hjälper till med den arbetslivsinriktade rehabiliteringen såsom att utse en rehabkoordinator och upprätta en rehabplan, något som ligger utanför sjukvårdens ansvar.
Ibland får vi höra att någon känner en oro och en motvilja mot att träffa företagshälsovården på grund av upplevelsen att de är en arbetsgivarpart. Vår erfarenhet är dock den motsatta. För det allra mesta är företagshälsovården till stor nytta och hjälp för den som befinner sig i en rehabiliteringsprocess.
I det fall du vill ha med dig någon som stöd under rehabmötet går det bra. Det kan antingen vara en vän eller anhörig, eller en facklig representant. I första hand är det då ett skyddsombud som deltar under mötet. Skyddsombuden representerar alla anställda på företaget, oavsett vilket fackförbund denne tillhör. Det behöver alltså inte vara ett ombud från Sveriges Farmaceuter.
Läs mer om rehabilitering här:
Arbetslivsinriktad rehabilitering (forsakringskassan.se)
AFS 2020-5 Arbetsanpassning.indd (av.se)
Prehabguiden - stöd för arbetsanpassning och rehabilitering (suntarbetsliv.se)