Din rätt till en bra arbetsmiljö
En god arbetsmiljö är grundläggande för att du ska känna dig trygg och må bra på jobbet. Arbetsgivaren har det yttersta ansvaret, du som anställd ska medverka för att skapa bästa möjliga förutsättningar.
Arbetsmiljö handlar om fysiska förutsättningar, men även om organisatorisk och social arbetsmiljö där arbete och arbetsplats i så stor utsträckning som möjligt ska anpassas till dig och dina förutsättningar.
Det finns tydliga regler för vilka grundläggande krav som kan ställas på en arbetsplats i arbetsmiljölagen. Lagen omfattar alla typer av arbeten, såväl i offentlig som privat verksamhet, men också för dig som studerar eller praktiserar. Det finns också arbetsmiljöföreskrifter och regler i ditt eventuella kollektivavtal om hur din arbetsmiljö ska se ut.
Arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön, men alla på arbetsplatsen ska medverka för att skapa bästa möjliga förutsättningar för en sund och säker arbetsplats. Arbetsmiljöarbete som drivs i samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare har större möjligheter att fungera framgångsrikt.
Läs om hur samverkan på en arbetsplats kan se ut (prevent.se)
Din arbetsmiljö består av:
Fysisk arbetsmiljö
Fysisk arbetsmiljö omfattar bland annat ergonomi, temperatur, ljud och ljus. Arbetsmiljöforum har samlat information om lagstiftning och rekommendationer som rör din fysiska arbetsmiljö.
Organisatorisk och social arbetsmiljö
Organisatorisk och social arbetsmiljö handlar om att främja en god arbetsmiljö där alla kan trivas, må bra och prestera väl på jobbet.
Organisatorisk arbetsmiljö handlar om hur arbetet ordnas, styrs, kommuniceras och hur beslut fattas.
Social arbetsmiljö handlar om hur vi samarbetar, samspelar och pratar med varandra på arbetsplatsen, även via e-post, chatt och liknande.
Läs om organisatorisk och social arbetsmiljö (suntarbetsliv.se)