Kommunikation till medlemmar
Mycket av det lokalfackliga arbetet når inte ut till medlemmarna. Använd våra verktyg för att underlätta er kommunikation så att medlemmarna vet vad som händer på arbetsplatsen, ser värdet i sitt medlemskap och får ett ökat engagemang för fackliga frågor.
Rekrytering
För att Sveriges Farmaceuter ska göra skillnad på arbetsmarknaden, behöver vi bli fler. Du som förtroendevald är viktig i rekryteringsarbetet. Ta del av vårt stöd för att rekrytera fler förtroendevalda och fler medlemmar till förbundet.
Kommunikationsvägar
Nyhetsbrev
Ett effektivt sätt för att nå ut till medlemmarna är genom nyhetsbrev. I nyhetsbreven kan ni som förening berätta om ert fackliga arbete och hur medlemmarna kan vara med och bidra, fördelarna med att vara medlem i förbundet och annat som ni vill kommunicera.
Mall för nyhetsbrev från akademikerföreningar
Dialogen med medlemmarna
Genom att berätta om det ni gör blir det fackliga arbetet synligt på din arbetsplats. Visa dina kollegor att det går att påverka arbetsplatsen. Det kan skapa en positiv spiral som gör att det känns kul att engagera sig i det lokalfackliga arbetet.
När det börjar en ny anställd eller en student som praktiserar, presentera dig och berätta kort om vad du gör i ditt fackliga uppdrag. Genom att vara tillgänglig ökar du sannolikheten för att den nyanställde antingen pratar med dig som lokalt förtroendevald, eller går med i förbundet.
Planera ett årsmöte
En gång per år ska er lokalförening hålla ett årsmöte. Se till att ha tid både för måsten och positiv energi. Förutom att ta upp handlingar och motioner, berätta om en utmaning ni haft under året där ni gjort framsteg, om övriga framgångar och om planerna för kommande år.
Se till att vara inkluderande och informera både med hjälp av bilder, berättande och textdokumentation. På årsmötet finns även möjlighet att bjuda in någon från Sveriges Farmaceuter som kan berätta om ett aktuellt och inspirerande ämne. Kontakta gärna förbundskansliet för att få idéer inför ert årsmöte.
Ett bra förhållningssätt för att kommunicera med medlemmarna är att tänka att allt du gör som lokalfacklig på något sätt ska synas utåt. Du ska inte berätta om innehållet i varje förhandling, men hitta ett sätt att berätta löpande om ditt fackliga arbete. Det kan till exempel vara att skapa ett nyhetsbrev eller ordna en återkommande medlemsfika.