Vad kostar det att vara medlem?
Beroende på din arbetssituation kan din medlemsavgift se olika ut. Här hittar du avgiftsnivåer och hur du betalar din medlemsavgift. Du väljer hur du vill betala din medlemsavgift. Vi har fyra olika betalsätt, men rekommenderar autogiro, som är smidigt för dig och bra för miljön. Betalning sker månadsvis med undantag för studentmedlem och nyanländ medlem.
Justering av medlemsavgifter 2026
I januari 2026 justeras våra medlemsavgifter. Detta för att vi fortsatt vill kunna stötta medlemmar, utveckla förbundet och medlemskapets värde.
På den här sidan ser du de nya aktuella avgifterna från januari 2026, längre ner på sidan hittar du frågor och svar.
Våra medlemsavgifter
Meddela oss om din arbetssituation förändras, du kan ha rätt till en lägre avgift. Är du osäker vad som gäller för dig, kontakta medlemsregistret på tel 08-507 999 50, eller via mejl till medlemsregistret@sverigesfarmaceuter.se
| Det här stämmer in på dig | Månadsavgift |
Avgiftskategori |
|
330 kr |
Ordinarie medlem |
|
190 kr |
Reducerad avgift |
|
100 kr |
Senior |
|
100 kr per år (kalenderår) |
Student |
|
165 kr |
Nyexaminerad |
|
|
Dubbelanslutning SULF |
|
|
Dubbelanslutning SULF |
Allmänt
• Medlemskapet inkluderar en inkomstförsäkring som utfaller om du är berättigad till arbetslöshetsersättning från Akademikernas a-kassa och har varit medlem i förbundet i minst 12 månader. Inkomstförsäkringen gäller alltså endast tillsammans med medlemskap i a-kassan. Du som ingår i någon av grupperna studerande eller senior omfattas inte av inkomstförsäkringen.
• Medlemskap i Akademikernas a-kassa ingår inte i medlemsavgiften. Du ansvarar själv för ditt medlemskap i Akademikernas a-kassa. Läs mer om a-kassan (akademikernasakassa.se)
• Om du vill betala via e-faktura söker du upp och ansluter "Sveriges Farmaceuter" som mottagare i din internetbank. E-fakturan levereras månadsvis.
• Avgiften för studentmedlem och nyanländ medlem betalas i förskott.
Frågor och svar om medlemsavgifterna
Varför är det nya medlemsavgifter?
Sveriges Farmaceuter ska verka för en budget i balans och som ett led i det beslutade fullmäktige 2025 om justeringar av medlemsavgifterna. Det är nödvändigt för att vi inte ska kompromissa med verksamheten. Vi kan på så sätt säkerställa en verksamhet med hög kvalitet, fortsätta att ge dig ett starkt stöd i ditt arbetsliv och möjliggöra för oss att fortsätta stärka professionen.
Vi har under de senaste åren gjort flera besparingar för att justeringen av medlemsavgiften ska bli så liten som möjligt.
Vad hände med de tidigare avgiftsnivåerna?
Tidigare hade förbundet en invecklad matris med olika avgiftsnivåer. Den är nu förenklad med färre, och tydligare avgiftsnivåer.
Jag har frågor om de nya medlemsavgifterna, var vänder jag mig?
Svar på de vanligaste frågorna hittar du här, och denna sida kan komma att uppdateras löpande utefter vilka frågor som ställs. Hittar du inte svaret på din fråga, kontakta vår medlemsrådgivning, här finns kontaktuppgifter.
När har jag rätt till en reducerad avgift?
Om någon av följande situationer stämmer in på dig, kan du ha rätt till en reducerad avgift. Du är: arbetssökande på heltid, föräldraledig på heltid, sjukskriven mer än 90 dagar, doktorand, tjänstledig utan lön (heltid) eller utlandsanställd.
Hur kan jag betala min medlemsavgift?
Se nedan för de olika betalningssätt vi erbjuder.
Du väljer hur du betalar
Autogiro
Anmäl autogiro hos din internetbank. På internetbanken hittar du oss enklast via "Sveriges Farmaceuter" eller via bankgironummer 728-7055.
Fram till att ditt autogiro är upplagt och godkänt använder du dig av samma betalningssätt som tidigare.
Om du redan har kopplat autogiro för din medlemsavgift men byter bank, kontakta medlemsregistret, medlemsregistret@sverigesfarmaceuter.se
E-faktura
Om du vill betala via e-faktura söker du upp och ansluter "Sveriges Farmaceuter" som mottagare i din internetbank. E-fakturan levereras månadsvis.
Kivra
Har du valt att få post till Kivra skickas fakturan till din digitala e-postlåda.
Pappersfaktura
Har du inte möjlighet att betala din medlemsavgift via autogiro, e-faktura eller Kivra, finns i undantagsfall möjlighet att betala via pappersfaktura.
Om du saknar eller har tappat bort din faktura, kontakta medlemsregistret, medlemsregistret@sverigesfarmaceuter.se