Hoppa till huvudinnehåll Sök Logga in Bli medlem

Möjlighet till kompetensutveckling genom utbildning eller intern rörlighet har ett starkt samband med organisationer som har låg sjukfrånvaro och hög produktivitet. Som chef är det därför viktigt att du främjar medarbetarnas lärande. Med våra fem steg lägger du en god grund.

Chefer i välmående organisationer efterfrågar och uppmuntrar medarbetares intresse för att utöka sin kompetens. Det handlar inte bara om möjligheter att gå kurser för dina medarbetare utan lika mycket om hur du skapar en lärandekultur och uppmuntrar medarbetare att dela med sig av både bra och dåliga erfarenheter.

Med våra fem steg, lägger du en god grund:

  1. Ta upp händelser från vardagen och samtala med medarbetarna om vad ni kan lära av det.
  2. Efterfråga aktivt vilken kunskap som är nödvändig för att utföra arbetsuppgifterna och vem som har den kunskapen.
  3. Verka för att dina medarbetare delar med sig av den kunskap de har eller får på utbildningar och kurser.
  4. Verka för ett samtal med andra chefer om lärande och regelbunden utveckling för både nya/oerfarna och erfarna medarbetare.
  5. Ha en aktiv dialog med HR för att skapa förutsättningar för relevant kompetensutveckling för dina medarbetare