Skyddsombud begär åtgärder kring arbetsmiljö och arbetstider på apotek i Värmland
Efter signaler om bristande arbetsmiljö som pågått under en lång tid, begär huvudskyddsombud för Sveriges Farmaceuter tillsammans med regionalt ombud och huvudskyddsombud för Unionen att Arbetsmiljöverket vidtar åtgärder kring arbetsmiljö och arbetstider*.
- Patientsäkerheten äventyras när personalen inte har en fungerande arbetsmiljö.Vi blev kontaktade av medarbetarna då de upplevt omfattande brister i arbetsmiljön, säger Jenny Theander, huvudskyddsombud genom en av Sveriges Farmaceuters akademikerföreningar.
Under två års tid har skyddsombud haft möten med arbetsgivaren, men upplevt att de åtgärder som vidtagits inte varit tillräckliga.
- Vi ansåg att vi inte kunde komma längre genom bara möten med arbetsgivaren. För att visa att vi tar personalens arbetsmiljö på allvar, valde vi att koppla in Arbetsmiljöverket för att få ett nytt perspektiv på hur frågan ska lösas, säger Jenny Theander.
Varken arbetsgivaren eller Arbetsmiljöverket har ännu återkopplat på begäran.
- Jag hoppas att arbetsgivaren tar sitt ansvar och verkligen genomför åtgärder för dessa apotek så att personalen kan må bra och känna att deras arbetsmiljö är tillfredsställande. Vi hoppas kunna ha en bra dialog med arbetsgivaren så de åtgärder som behövs vidtas, säger Jenny Theander.
*Begäran om åtgärder kring arbetsmiljö och arbetstider (6:6a) Skyddsombud kan göra en begäran om åtgärder kring arbetsmiljö eller arbetstider (med stöd av arbetsmiljölagen 6 kap 6 a§). Arbetsmiljöverket kan då välja att göra en inspektion av arbetsplatsen och fattar sedan beslut om något av följande: föreläggande: tvingar arbetsgivaren att genomföra åtgärder; förbud: tvingar arbetsgivaren att sluta med något som inte är tillåtet; eller väljer att inte göra ett föreläggande eller förbud. Källa: Arbetsmiljöverket |