Fick du inte jobbet du sökte?

Misströsta inte, utan se detta som ett lärotillfälle. Ett första steg är att titta på annonsen en gång till och samtidigt titta igenom ditt cv och personliga brev.

Hade du alla erfarenheter som arbetsgivaren sökte i annonsen? Här gäller det även att vara ärlig och realistisk mot dig själv. Om du inte hade de erfarenheter som företaget sökte så är det antagligen orsaken till att du inte fick arbetet. Det är många som söker tjänster i dag och det första urvalet sker utifrån vilka erfarenheter som företaget kräver att en sökande har.

I nästa skede kan du titta på de erfarenheter som är meriterande enligt annonsen, uppfyller du inga av dessa så är risken stor att det kan vara många sökande som hade dessa erfarenheter och därför gick före dig i rekryteringsprocessen.

Läs även igenom ditt personliga brev och cv igen och fundera på om det kan förbättras. Kan de förkortas, bli bättre svenska eller ser du otydligheter som behöver rättas till? Det är viktigt att lägga ner tid på sitt cv och personliga brev eftersom det är baserat på dessa som du kan komma vidare i rekryteringsprocessen.

Är det så att du är intresserad av en viss typ av tjänst och du anser att du uppfyller de krav som ställs på tjänsten och du har ett väldigt bra cv och personligt brev men du ändå inte blir aktuell för en intervju? Ett tips är då att du kontaktar den arbetsgivare som du sökte tjänsten hos och ber om att få en pratstund för att diskutera din ansökan. Fokus för detta tillfälle ska vara att du försöker få reda på vad som krävs av dig för att du ska få den här tjänsten nästa gång du söker en sådan tjänst. Frågor du kan ställa är om du saknar vissa meriter som arbetsgivaren tycker är viktiga för tjänsten? Behöver du gå några kurser för att kunna få tjänsten eller är det något helt annat du behöver göra för att kunna bli aktuell för tjänsten? Att kontakta arbetsgivaren och ställa den här typen av frågor ger dig möjlighet att skaffa de erfarenheter/utbildningar som krävs.