Som anställd omfattas du generellt av en eller två arbetsplatsförsäkringar. Den ena är lagstadgad och administreras av Försäkringskassan, den andra är kollektivavtalad (TFA, TFA-KL eller PSA) och administreras av försäkringsbolaget AFA. Försäkringarna styrs av samma princip och kompletterar varandra.
Försäkringsskyddet är dock inte heltäckande vid distansarbete. Råkar du ut för en olycka i hemmet när du arbetar, gäller, till skillnad från när du arbetar fysiskt på din arbetsplats, att olyckan i står i påtagligt och direkt samband med förvärvsarbete som utförs. Du ska alltså ha skadat dig när du utfört dina arbetsuppgifter, exempelvis suttit vid datorn och svarat på mejl. Är du i stället exempelvis på väg till köket för att hämta kaffe, är du sannolikt inte skyddad vid ett olycksfall eftersom olyckad inte orsakats direkt av arbetet.
Läs mer hos Akademikerförsäkring
Läs mer hos AFA-försäkring